Farverige favoritter fra Kari Traa

7. marts 2017 in Blog

byjohna kari traa anita tights top

Jeg har altid været (og er stadig) en “sort og hvid” type, når det kommer til tøj. Men der sniger sig lige så stille flere farver ind i min garderobe, især i min træningsgarderobe. Lige siden jeg fik ovenstående sæt, så har jeg fået masser af komplimenter, både på farvevalget, men ikke mindst på designet.

Og jeg er helt enig – Kari Traa’s nye sæson er fyldt med mere milde rolige nuancer (End de klassiske neon farver), og ikke mindst fede detaljer og snit. Jeg er vild med toppen, som går op i halsen, men ikke er så bred ved armene, samt den matchende tshirt, som går længere ned på bagpå – for ej at forglemme kvaliteten! Det er lækre og bløde sager vi har med at gøre her 😍

Jeg udvider gerne min farverige garderobe, med nedenstående, så det hele matcher lidt ekstra 😉 (Jeg har Anita top og Nora tights på, på billedet ☺️)

kari trap by butterfly anita louise sock trud byjohna

/1 Anita top /2 Var sports bh /3 Anita tee /4 Nora tights /5 Tå sock strømper /6 Louise tights /7 Tillarot løbestrømper

Untitled

Du kan også finde mig på disse medier:

facebook  instagram  bloglovin  pinterest

Daglig core trænings rutine, som kun tager 15 minutter!

6. marts 2017 in Blog

byjohna coreBillede fra en fantastisk gåtur i alperne – jeg savner virkelig sommer og frisk alpeluft! 😊

Jeg elsker at træne min core – altså min ryg og min mave 😀 Det er det område jeg mærker størst forbedring på, i forhold til udholdenhed, samt jeg kan tydeligt mærke forbedring på min holdning, når jeg har en stærk core.

Jeg har også et stort fokus på core træning, når jeg træner mine søde klienter. Flere af dem beretter også om mindre smerter, større udholdenhed, bedre holdning – og selvfølgelig mere markeret mave og ryg. 😊

Jeg er selv begyndt at træne nedenstående core rutine, som kun tager 15 minutter. Jeg tager det ofte i forbindelse med en løbetur eller som afslutning på en styrketræning. Den er også super nem og hurtig at tage, hvis man ikke kan nå at træne en dag, men lige har 15 minutter.

Det kræver ikke noget udstyr eller smart træningstøj, og du kan gøre det midt på stuegulvet eller ude i naturen 😊

Jeg kører ikke gentagelser, men sekunder. Nogle dage kan man lave flere gentagelser end andre, eller holde planken i længere tid. Det er op til en selv, at lave så mange gode gentagelser man kan lave i løbet af de 20 sekunder, man har til øvelsen 😊 Og bid mærke i gode gentagelser. Hellere 10 gode gentagelser, end 20 dårlige (Som i dårlig teknik og halv hjertet udførelse af øvelsen). 

Hvis du ikke laver rutinen i forbindelse med andet træning, så varm gerne lidt op inden. Roter håndled, ankelled, skulderled og hoften og hop lidt rundt – og så er du klar 😊

Hvert sæt indeholder to øvelser og en pause. En øvelse af 20 sekunder, en øvelse mere af 20 sekunder og en pause af 20 sekunder. Dette skal du gentage 3 gange. Og så er sættet færdigt 😊 Jeg har linket til billeder af alle øvelserne, så hvis du ikke kender dem, så kan du klikke på dem 😊 God fornøjelse!

Core rutine, 15 minutter

(20 sek, 20 sek, 20 sek) x 3 runder

Sit-ups (Albue til knæ) + Russian Twist + pause
RygbøjningerArmstrækkere + pause
Leg raise + Diagonal løft + pause
Sideplanke med rotation højre side + Sideplanke med rotation venstre side + pause
Almindelig planke på albue + Spiderman på hænder + pause

Untitled

Du kan også finde mig på disse medier:

facebook  instagram  bloglovin  pinterest

byjohna

Spinat salat med quinoa, blåbær og pinjekerner

4. marts 2017 in Blog

byjohna salat spinat quinoa belugalinser pinjekernerDenne salat er blevet en af mine yndlings salater! Den er så nem at lave, der er intet der skal hakkes og har man ingredienserne ordnet i forvejen, så tager det ingen tid. Jeg køber altid en skyllet pose spinat, så er det nemt at tage en håndfuld og putte i salaten. Dertil har jeg altid kogt quinoa og linser/bønner i køleskabet. Jeg koger en stor portion om søndagen, som så holder ugen ud i en lukket bøtte 😊

Tilmed, så smager salaten også rigtig godt. Quinoa giver lidt bid til salaten, mens belugalinser tilfører en krydret og lidt pebret smag. Det hele fungerer rigtig godt med sødmen fra blåbærrene og fedmen fra pinjekernerne 😊

Så hvis man har alle de ingredienserne ordnet, så kræver det kun at man skyller blåbærrene og rister pinjekernerne! Nemt, hurtigt og mega lækkert! Salaten passer perfekt til stegt kylling og hummus, alternativt kalvekød og tzatziki. Salaten i sig selv fungerer også rigtig godt som et måltid, så ville jeg blot tilføje ekstra quinoa og belugalinser, for mæthedens skyld 😊

Til 2 personer:

– 3-4 håndfulde skyllet spinat
– 100 g håndfulde skyllede blåbær
– 100 g kogt quinoa
– 100 g kogte belugalinser
– 50 g ristede pinjekerner

– Bland den skyllede spinat med den kogte quinoa og belugalinserne.
– Rist pinjekernerne på en varm og tør pande, og top salaten med de skyllede blåbær og de ristede pinjekerner.
– Server med det samme – og ellers er salaten også dejlig dagen efter 😊

byjohna salat spinat pinkerner quinoa belugalinser

Fine forårssko (Og 20% rabat på dem!)

3. marts 2017 in Blog

byjohna boozt 20% rabat procent forår sko pastel hvide sneakers læder støvler chelsea boots

Indlægget indeholder affiliate links – læs mere om hvorfor jeg bruger affiliate links her.

/1 New Balance /2 Lacoste /3 Vagabond /4 Birkenstock  /5 Pavement /6 Tiger of Sweden /7 Wonders /8 Asics /9 Selected Femme /10 Billi Bi /11 Gardenia /12 Hunter /13 Angulus /14 Whyred /15 ATP Atelier /16 Sofie Schnoor

Jeg drømmer om nye sko her til foråret. Nye sneakers, nye fine sandaler og ballerinaer og lækre ankelstøvler. Selvfølgelig i mine favorit farver sort, hvid og den fine sarte lyserøde. Jeg er især vild med de fine lyserøde sneakers fra Billi Bi, hvor fint er det ikke lige med det brede bånd som snørrebånd!

Boozt giver denne weekend 20% på nye styles i alle fodtøjs kategorier med koden SHOES20, og mine favoritter finder du overfor. Koden gælder hele weekenden, så du kan lige nå at skrive til din veninde, partner, nabo, studiekammerat, forælder og tilfældige på gaden, om de ikke også skal have et par sko med. Er du hurtig, så har Sportsmaster også et tilbud på “3 for 2”, også på fodtøj, hvis du er mere til de mere sporty versioner 😉 God shopping!

Untitled

Du kan også finde mig på disse medier:

facebook  instagram  bloglovin  pinterest

Hvad er forskellen på hvid hvede og almindelig hvedemel?

3. marts 2017 in Blog

hvid hvede mel finax byjohna

Hver gang jeg bager, så bruger jeg hvid hvede. Det er både til kager, hvide boller, rugbrød, pizza, tærtedej og hvad jeg ellers kan finde på 😊 Det er nem måde, at tilføje fuldkorn til sit bagværk på, uden at det påvirker smag og konsistens. Så hvis fuldkornsbrød er lig med tør krumme og tungt bagværk, så skal du altså prøve denne type mel!

Hvad er hvid hvede?

Hvid hvede er en nyere hvedesort hvor selve skallen omkring kornet er hvid. Ved den almindelig hvede er skallen gullig/brunlig/rødlig, og når man maler hele kornet til mel, vil man få den lidt mørkere fuldkornshvedemel med mørke skaldele i, som vi kender fra klassiske fuldkornsbrød.

Men da skallen på hvid hvede er hvid, så forbliver det malede mel hvidligt, men stadig fyldt med fuldkorn! Man kan derfor nemmere bage f.eks. hvide “fødselsdagsboller”, med lidt ekstra fuldkorn i, uden at nogen fatter mistanke om, at man piller lidt ved traditionerne 😉

Læs også: “Sprøde fuldkorns knækbrød med lækker smag af Italien” (Bagt med hvid hvede)

Hvad er næringsindholdet?

Som det ses på nedenstående skema, så scorer man både væsentligt mere fibre ved at vælge hvid hvede, frem for almindelig hvedemel. Det betyder blandt andet en større mæthedfornemmelse og bedre fordøjelse. Du får også en smule mere protein og fedt, hvilket også bidrager til mæthedfornemmelse og bedre restitution i musklerne. Dertil en smule mindre kulhydrater og kalorier, hvilket jeg dog mener er småting – men du skal heller ikke vælge hvid hvede fordi på grund af kalorieindholdet, men på grund af alle de sundhedsmæssige fordele 😊

Hvid hvede er fuldkornsmærket, hvilket betyder at alle kim – og skaldele er bevaret. Det er også her vi finder størstedelen af kornets mineraler og vitaminer, som blandt andet bidrager med alle B-vitaminer, samt jern, zink, magnesium og calcium. Så brug denne type mel i dit bagværk og spis brød som var det et kosttilskud (sådan cirka 😉).

hvid hvede hvedemel næringsindhold byjohna

Skal jeg så kun bruge hvid hvede nu?

Nej, du skal bruge melet, som du ville bruge almindelig fuldkornsmel. Bruger du udelukkende hvid hvede i dit bagværk, vil det stadig blive tungt og tørt, da melet ikke har helt samme hæveevne, som almindelig hvedemel. Men du kan med fordel bytte minimum halvdelen af hvedemelet ud med hvid hvede. Forvent et lidt mindre luftig bagværk, men stadig fyldt med smag – og nu også masser af fuldkorn 😍 Jeg bytter cirka 50% af hvedemelet med hvid hvede når det er kager og hvide boller/brød, og 75% ud når det er fuldkornsbrød. 😌

Hvor kan jeg købe hvid hvede?

Stort set alle supermarkeder har hvide hvede på deres hylder nu, og fra flere udbydere. Jeg bruger den fra Finax, som kan købes hos Føtex, Bilka og nemlig.com, som koster 22 kr. per kilo 😌

hvid hvede byjohna fuldkornsmel finax hvid hvede fuldkornsmel

Untitled

Du kan også finde mig på disse medier:

facebook  instagram  bloglovin  pinterest

Back to top
Menu Title